Sunday, January 13, 2008

KBM Teknik Bukit Piatu

Assalamualaikum…

Sedikit perkongsian dari ana tentang program KBM yang baru berlangsung pada Sabtu & Ahad lepas (5&6 Jan) di Melaka. Program tersebut telah berlangsung di Sekolah Menengah Teknik Bkt Piatu.

Perserta seramai lebih kurang 280 org dan fasi seramai 30 orang (kebanyakan bekas ahli KBM tahun lepas) dan dibantu oleh tenaga pengendali dari Johor seramai 10 org. (diketuai oleh Pak Lang, Pak Tam, Pak Imam dan jugak Abg Bai. Tak lupa sahabat ana BOB yang tak miss KBM di Melaka walaupun datang dari nun jauh di Perak)

Ana Cuma nak kongsikan sedikit pengamatan dan perasaan gembira melihat response dari ibu bapa serta peserta yang telah mengikuti KBM kali ini. Bak kata Pak Imam, inilah penyertaan ibu bapa paling ramai yang pernah beliau terima. (kalau ada yang masih ingat, peserta paling ramai tahun lepas juga dari Melaka, Sek. Men. Teknik Jasin. Hampir 400 org kalau tak silap ana)

Sekolah ini telah menjalankan KBM buat kali ke 2 selepas siri yang pertama telah berjalan pada bulan Oktober lepas. Mungkin kerana keberkesanan siri yang pertama dahulu menjadi pemangkin kepada kehadiran yang begitu menggalakkan dari ibu bapa kali ini.

Sehingga kerusi tidak mencukupi bagi menampung keseluruhan ibu bapa dan peserta bagi acara penutup sehingga mereka duduk dilantai sahaja. Masyaallah, ana tgk lautan manusi (walaupun sebenarnya dalam dewan yang besar sahaja) pada acara penutup tersebut. Dengan wajah yang berseri seri dan sporting mengikuti arahan Pak Lang, acara penuh imosi tersebut berjalan dengan lancar. Diselitkan dengan doa dan jugak nasihat kepada semua hadirin, ’program KBM ini tak jumpa ditempat lain’ kata seorang bapa.

Pak Imam sampai tak tahu nak ambil gambar siapa sebab ramai sangat yang berimosi untuk ambil gambarnya. Tak menang tangan kalau nak ambil semua peserta yang memeluk dan mencium ibu bapa mereka pada hari tersebut. Kami dari Team Multimedia dari Melaka pun berpuas hati dgn ’latihan’ pertama kami untuk penyediaan bahan multimedia utk dijadikan VCD atau DVD program KBM nanti. (utk makluman, di Melaka kami telah menjalani TOT multimedia dari Pak Imam dan ana sendiri. Dan kami mempunyai hampir 15 org yang boleh membuat video klip). So, kami jadikan KBM yang lepas ini sebagai latihan yang pertama sebelum slot atau tugas ini dikendalikan sepenuhnya oleh orang ’Melaka’ selepas ini.

Dan idea dari Karisma Melaka utk kita buat kutipan Palestin selepas program berjaya mencapai kutipan sebanyak RM967. itu pun secara ad-hoc aje Pak Lang umumkan semasa semua ibu bapa bersalaman dengan kami dan para peserta. Walaupun projek dana Karisma (menjual beberapa barangan) agak tidak berjaya kali ini, tapi semngat mereka utk menjana dana begitu ana kagumi. Lepas ni kena buat TOT bagaimana menjana dana Karisma di Melaka pulak kot.

Dan dari response bapa yang bersalaman dan berpelukan dengan kami, dan majoritinya mendoakan kami dan berterima kasih kepada kami kerana usaha murni ini telah berjaya kami jalankan ke atas anak anak mereka. Dan mereka bersemangat mendoakan agar kami berjaya melaksanakan program sebegini dilain masa dan berharap agar misi malahirkan remaja yang Soleh Wa Musleh akan tercapai suatu hari nanti.

Insyallah 2 minggu lagi (19 & 20 jan ) akan berlangsung KBM siri ke 2 di sekolah Teknik Jasin, dan pada 16 & 17 Feb akan berlangsung pula di sekolah Menengah Muzaffar Syah, ana mewakili ahli JIM Melaka dan semua fasilitator berharap akan ada lagi sambutan dan kejutan yang positif dari para peserta dan ibu bapa. Insyaallah... dan berharap agar ’gangguan’ kepada para peserta pada sesi meniti malam (sehingga ramai fasi dan Pak Lang sendiri tak tidur malam dibuatnya) tidak berulang. Ameen..

Ana mewakili JIM Melaka merakamkan jutaan terima kasih kepada Team KRJ Johor, barisan fasi yang muda muda, ahli JIM Melaka yang turut serta bagi menjayakan KBM kali dan berharap agar kalian semua dikurniakan kesihatan, semangat dan kesungguhan yang tinggi utk menjalan dan menjayakan program KBM ini seperti yang dirangcang. Dan insyaallah kami di Melaka ini sedang berusaha menyediakan barisan pelapis bagi memenuhi kehendak dan permintaan yang tinggi terhadap program yang begitu indah ini. Beri kami sedikit masa lagi....

Sekian perkongsian dari ana...

Gambar dan video akan dikongsi dilain kali... insyaallah.

1 comment:

Iman Tsauban said...

Hmm... coming up, KBM SMT Jasin.